Butternacht

Toch was men aan Duitse en Nederlandse zijde niet gelukkig met deze situatie. Zo werd Elten op 1 augustus 1963 weer Duits. En waarom nu die Butternacht? Op 31 juli 1963, de dag voorafgaand aan de overgang naar Duitsland, parkeerden honderden vrachtwagens met koffie en boter, in Duitsland fors duurder dan in Nederland, in Elten. Alle beschikbare loodsen, schuren, leegstaande huizen en danszalen werden tot de nok gevuld met goederen. De volgende ochtend behoorde Elten tot Duitsland. De spullen waren vrij van invoerrechten en handelaren konden hun slag slaan. Dit slimmigheidje pakte zeer gunstig uit; de verdiensten voor zowel Nederlandse als Duitse im- en exportbedrijven bedroegen naar verluid zo’n 50 tot 60 miljoen gulden. 

Gedenksteen Marcus Mallius

Blijft een deel van dit fort nog in nevelen gehuld, archeologisch onderzoek heeft ook een andere interessante vondst opgeleverd: een gedenksteen van Marcus Mallius. Marcus Mallius is begraven in ‘Carvium ad molem’, Carvium aan de dam. Vlak voor het begin van de jaartelling liet generaal Drusus deze dam aanleggen op de toenmalige splitsing van Rijn en Waal. Om een vaarroute naar Noord-Germanië te maken moest meer water naar de Rijn stromen. De uit Genua afkomstige Marcus Mallius maakte deel uit van het Eerste Legioen. Hij stierf na 16 dienstjaren op 35-jarige leeftijd en werd begraven in Carvium ad molem.  De gedenksteen van Marcus Mallius bij Herwen is een replica, het originele exemplaar staat in het Valkhof te Nijmegen. 

Gemaal Oude Rijn

Hoewel de stoommachine sinds 1970 niet meer in werking is, was er toch behoefte de uitwateringssluis als cultuurhistorisch monument in ere te houden. Eigenaar Waterschap Rijn & IJssel en de toenmalige gemeente Rijnwaarden (nu Zevenaar) lieten het grondig restaureren. In 2016 opende het gemaal opnieuw haar deuren, zij het met een nieuwe bestemming als horecagelegenheid, expositieruimte en B&B. In de volksmond is het gemaal beter bekend als ‘Gemaal Bach’. Naar de familie die het generaties lang beheerd heeft. Het machinehuis is het museale onderdeel van het gemaal Oude Rijn. 

Kasteel Keppel

Die stichting heeft ervoor gezorgd dat kasteel, huisraad en park bij elkaar bleven. Het kasteel wordt nog steeds door familie van de 14e eeuwse bouwheer, Van Pallandt, bewoond. De grootvader van de huidige bewoner van kasteel Keppel was Reinhard Jan Christiaan baron van Pallandt. Behalve wethouder was hij vooral een sportman. Vanaf 1905 voetbalde de jonge baron Van Pallandt voor Vitesse en maakte aan de lopende band doelpunten. Hij zorgde er voor dat Vitesse één van de eerste clubs van Nederland was met een vast clubtenue. Maar in ruil voor de sponsoring van het tenue wilde de baron dat Vitesse voor altijd in de kleuren van zijn familie zou spelen. En dat werd dus het zwart met geel van de familie Van Pallandt.

Fort Pannerden

Daarnaast moest het fort voorkomen dat het Pannerdens Kanaal zou worden afgedamd, waardoor de Nieuwe Hollandse Waterlinie mogelijk zonder water zou komen te zitten. In het kader van voortschrijdende wapentechniek werden op het fort tussen 1885 en 1890 twee stalen pantserbatterijen gebouwd en schietgaten voor mortieren aangebracht en werd het aangeduid als een pantserfort.  

Hoewel de naam Fort Pannerden doet vermoeden dat het fort in Pannerden ligt, is niets minder waar. Het ligt in Doornenburg. Tot de aanleg van het Pannerdense Kanaal behoorde het gebied waarin fort Pannerden ligt wèl bij Pannerden. Na de aanleg van het kanaal werd dat specifieke gebied wel ‘West-Pannerden’ genoemd.
Fort Pannerden nu biedt voor elk wat wils. Van spannende verhalen en belevingen tot een spectaculair uitzicht over de Waal, Rijn het Pannerdensch Kanaal.

Gemaal Kandia

Het is het grootste gemaal in het werkgebied van het Waterschap met als doel het water op peil te houden in het binnendijkse stroomgebied van de Oude Rijn en het Netterdens Kanaal. Dat gebied beslaat een polder van 10.000 hectare; op Duits grondgebied 3700 hectare, 6300 hectare is Nederlands. Tussen 2009 en 2011 is het gemaal gerenoveerd en zijn de twee oorspronkelijke dieselmotoren vervangen door elektromotoren van 315 kW per stuk. Ook is er een post ingericht voor de bewaking van de dijken bij hoog water. Het gemaal is niet alleen belangrijk voor waterveiligheid, maar is ook belangrijk voor natuur, landbouw en wonen.