Skip to content

RAFEL

een exclusief interview

Een lumineus idee van Jan Hendriks ooit zorgt jaarlijks voor

Kleur en fleur in Angerlo

Elk jaar wordt halverwege de vastentijd in Angerlo nog eenmaal alles uit de kast gehaald om de praalwagens, loopgroepen, muziekkorpsen en dweilorkesten een fantastische optocht te laten verzorgen. De halfvasten-optocht, al vele jaren een begrip!

Zeeland

Het was ooit, inmiddels meer dan 20 jaar geleden, een lumineus idee van Jan Hendriks, dochter Chantal en mede-carnavalsvierder Ton Derksen om Angerlo en halfvastenoptocht te verbinden. “Met zijn schitterende optocht diende het Brabantse dorpje Zeeland als voorbeeld” zegt Jan Hendriks, nog steeds als voorzitter aan stichting Halvasten-Angerlo verbonden. “Hoewel we altijd al fervent carnavalisten waren, hadden we wel zin in wat nieuws. Het was taai in het begin, we kregen er de handen nauwelijks voor op elkaar. En zie nu eens. Al jarenlang overstijgen de aanmeldingen het maximale aantal deelnemers. Om kop-staart botsingen tijdens de 2 km lange optocht te voorkomen zijn 100 eenheden de limiet. Eenheden zijn praalwagens, loopgroepen, muziekkorpsen en natuurlijk de dweilorkesten. Naar echt goeie zijn we altijd op zoek.”

Schiften

“Als de aanmelding gesloten is, begint voor ons het echte werk. Alleen de beste kwaliteit telt en dat betekent mensen teleurstellen. Hoe pijnlijk soms, het is de enige manier om het niveau hoog te houden.”
Hoe gaat die ballotage in haar werk? Hendriks: “Via de mail stromen de aanmeldingen met foto’s en juryrapporten van eerder behaalde 1e, 2e en 3e plekken binnen. Al die informatie bekijken we en dan valt al een deel af. Loting bepaalt vervolgens welke eenheden mogen meedoen. Uitgeloot? Jammer, misschien zit het volgend jaar mee. Dan hanteren we dezelfde procedure en inderdaad met opnieuw de kans op uitloting; we bouwen geen geschiedenis op.”

Gele kaart

Het esthetisch element van de praalwagens speelt een cruciale rol. Wat nog meer? Hendriks: “Het gedrag van de deelnemers. Moraalpredikers zijn we niet, alcohol in de optocht is niet verboden, maar voor drankwagens, skihutten en drankketen is geen plek. We verwachten beschaafd gedrag en delen als het nodig is een gele kaart uit. En dat betekent een jaar uitsluiting van deelname. Voor de chauffeurs van de praalwagens ligt de lat nog wat hoger. Voor hen is alcohol volledig taboe; voor de start ondergaan zij een blaastest. Alles met maar één doel het risico op ongelukken zo klein mogelijk te maken.”

Echt kicken

Waar komen de deelnemers vandaan? Hendriks: “Uit alle hoeken en gaten. In Neede, Enschede, Beuningen, maar ook dichterbij huis bouwen ze fantastische wagens. In Giesbeek, Didam, Zevenaar, Loil, Oud-Dijk daar zit het neusje van de zalm. Je hoeft echt geen verstand van praalwagens te hebben, zelfs als leek zie je de kwaliteit van deze wagens af, pure vakmanschap en jarenlange ervaring.”

Geen alcohol voor vrijwilligers

Het is geweldig om je dorp overspoeld te zien worden met 7.000 – 10.000 bezoekers. Hoe brei je dat organisatorisch allemaal recht? Hendriks: “Zonder die 150 vrijwilligers geen halfvastenoptocht. Vlak voor de optocht houden we in het Dorpshuis met alle vrijwilligers de voorbespreking. Iedereen weet waar hij/zij aan toe is en verder werken we met strakke protocollen en schema’s. En ook voor de vrijwilligers geldt: tijdens hun werk geen alcohol. Voor ons is de optocht het slotakkoord van veel maanden intensieve voorbereiding. Na de zomervakantie is de aftrap voor de volgende optocht en komt het voltallige bestuur elke 2 weken weer bijeen.”

Goed doel

“Het geheim van de halfvasten-optocht? De bereidheid van de gehele Angerlose bevolking er elk jaar opnieuw iets bijzonders van te maken. Wat ook meespeelt zijn de donaties aan het verenigingsleven van Angerlo. Hoe succesvoller de halfvastenoptocht, hoe meer verenigingen een kleine donatie tegemoet kunnen zijn. Daar zetten mensen zich graag voor in.”

"

Chauffeurs van praalwagens moeten vóór de start blazen

Nog meer ontrafelen?

Babberich

Ben Speijdel

Hij heeft niets nodig behalve zijn tekenpen, de computer en oeverloos veel geduld. Letterlijk elk detail van de begraafplaats wordt nauwgezet weergegeven. Geen detail mag hij missen.

Lees meer »
Aerdt

Jos Bolk

Door een uitgekiende en zorgvuldige bedrijfsvoering beïnvloedt Jos Bolk de foodmiles en CO2 footprint op een positieve manier.

Lees meer »
Westervoort

Rijnhert

Wat ooit ontstond als Arnhemse parodie op de wereldberoemde Osborne-stier uit Spanje, groeide uit tot een niet te missen herkenningspunt bij het Velperbroek circuit.

Lees meer »